Digitalisering in detailhandel
Versnelde digitalisering in de detailhandel
De afgelopen jaren hebben winkelketens een ongekende versnelling in digitale transformatie doorgemaakt. Van thuisbezorging van boodschappen tot de opkomst van E- en M-commerce, geautomatiseerde distributiecentra, nieuwe betaaloplossingen en diverse innovaties binnen de connected store zelf, de retailsector blijft continu in beweging. Innovaties die we pas over vijf jaar verwachtten, zijn nu al werkelijkheid geworden.
IT uitdagingen voor de Retail sector
Omnichannel integratie en klantervaring
Klanten verwachten naadloze winkelervaringen, zowel online als offline. Het bieden van een uniforme klantervaring over verschillende kanalen (zoals fysieke winkels, e-commerce en mobiele apps) vraagt om sterke IT-systemen die klantdata, voorraadbeheer en verkoopprocessen integreren.
Verder lezenBeveiliging van klantdata
Met de toenemende hoeveelheid klantdata (zoals betalingsgegevens, persoonlijke gegevens en koopgedrag) is databeveiliging een topprioriteit. De retailsector moet voldoen aan regelgeving zoals GDPR en tegelijkertijd beschermen tegen cyberaanvallen, wat vraagt om robuuste IT-beveiligingsoplossingen.
Verder lezenOptimalisatie van supply chain en logistiek
Efficiënte voorraadbeheer, real-time tracking van zendingen en het anticiperen op vraagfluctuaties zijn cruciaal. Hiervoor zijn geavanceerde data-analysetools en AI-oplossingen nodig om voorspellende inzichten te bieden en de supply chain te optimaliseren.
Verder lezenHet belang van IT security
In de retailsector, waar omnichannel-strategieën en complexe netwerken de norm zijn, is IT-beveiliging cruciaal. Retailers staan bloot aan gevaren zoals ransomware, phishing en supply chain-aanvallen, die bedrijfsactiviteiten kunnen verstoren en klantvertrouwen kunnen schaden. Door de vele contactpunten met leveranciers en klanten, zowel online als in fysieke winkels, hebben cybercriminelen meer mogelijkheden om zwakke plekken uit te buiten. Een sterke cybersecurity-aanpak, gericht op preventie, detectie en snelle reactie, is essentieel om gegevens te beschermen, operationele verstoringen te minimaliseren en continuïteit te waarborgen. Retailers moeten daarom constant hun netwerken monitoren en versterken.
Azure Cloud ondersteunt Retail
Azure Cloud helpt retailers IT-uitdagingen aan te pakken door omnichannel integratie te faciliteren, waarbij klantdata van verschillende kanalen wordt gecentraliseerd voor een naadloze klantervaring. Daarnaast biedt Azure geavanceerde beveiligingsoplossingen zoals encryptie en dreigingsdetectie om klantdata te beschermen en te voldoen aan regelgeving zoals GDPR. Voor supply chain optimalisatie ondersteund Azure AI- en machine learning-tools die real-time inzichten bieden in voorraadbeheer en logistiek, wat de efficiëntie verhoogt en kosten verlaagt. Azure's schaalbaarheid maakt snelle innovatie mogelijk.
Prominent werkt datagedreven dankzij slim dataplatform
Van de juiste temperatuur in de 51 winkels tot de analyse van binnenkomende orders en de bezorging bij klanten: Prominent vertrouwt voor haar bedrijfsvoering op data. Die helpen de bekende zitmeubelspecialist uit Nunspeet continu te verbeteren en te sturen op nieuwe groeikansen. Zo wil Prominent haar markt verbreden en aantrekkelijker worden voor een jongere doelgroep, bijvoorbeeld met gerichte marketingcampagnes. In de toekomst willen ze hun productdata bovendien inzetten om klanten nóg beter van dienst te zijn. Voor deze en andere ambities zijn data – liefst realtime – onmisbaar. Om meer datagedreven te gaan werken, hebben ze echter wel een toekomstbestendig dataplatform nodig waarmee dat ook kan.
Retail presteert beter door data
Datagedreven werken
Organisaties werken en beslissen steeds meer op basis van data. Maar hoe word je nu écht een volwaardige datagedreven organisatie? Op welke manieren kun jij data voor jouw organisatie laten werken?
In dit whitepaper lees je:
-
Wat datagedreven werken is en wat de voordelen zijn
-
4 vormen van data die impact kunnen maken
-
De 5 stappen om een datagedreven organisatie te worden
-
Concrete tips en info bij elke stap
De digitale transformatie van Beter Bed
Beter Bed transformeert naar een datagedreven organisatie, waarbij ze data inzetten om klantadviezen te verbeteren. Met technologieën zoals sensormatras Beter Slapen ID en heatmaps in winkels, streven ze naar persoonlijke en efficiënte aanbevelingen. De samenwerking met InSpark (KPN) zorgt voor een veilig en schaalbaar dataplatform dat voldoet aan strikte regelgeving. Dit platform ondersteunt ook toekomstige innovaties, zoals integraties met gezondheidsapps. Hun doel is om slaapkwaliteit continu te verbeteren en de klantervaring in zowel winkels als online te optimaliseren.
Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?
Bij ons staat snel impact maken voorop. Wij begrijpen dat het pad naar innovatie en vooruitgang soms complex kan zijn. Daarom staan wij klaar om je met raad en daad bij te staan, op een manier die bij jou past.
Met een workshop, technische voorbereiding, pilot of IT project van A tot Z. Wil je van gedachten wisselen over jouw IT uitdaging? Neem dan contact met ons op.