Mijn FastTrack-manager heeft uitmuntend werk geleverd bij het verlenen van FastTrack-diensten. Ze heeft een belangrijke rol gespeeld in dit project en deed continu een stapje extra. Een cijfer van 0 tot 10? Ik geef de samenwerking met InSpark een 11.”
Projectmanager | Rijksoverheid
InSpark heeft een overheidsorgaan, gericht op gerechtigheid, geholpen met de stap naar de cloud middels het FastTrack-programma. Door de juiste kennis, het geven van advies en een prettige samenwerking is de klant nu klaar voor een overstap naar de cloud.
Met het FastTrack-programma kunnen Microsoft licentie-afnemers vanaf 150 licenties kosteloos service ontvangen. Zo helpt InSpark organisaties om alles uit de mogelijkheden van Microsoft365 en de cloud werkplek te halen. Deze klant, een overheidsorgaan, had zelf niet voldoende kennis in huis om de transitie naar de cloud te maken en haakte InSpark aan via het FastTrack-programma. Met succes: inmiddels is de overgang naar de cloud in volle gang en is het gebruik van de features binnen de bestaande licenties omhoog geschoten.
De uitdaging: onvoldoende kennis in huis voor een succesvolle overstap naar de cloud
Het overheidsorgaan had onvoldoende capaciteit en kennis in huis om een succesvolle overstap naar de cloud te maken. Wel betaalde de organisatie al langere tijd voor de bijbehorende Microsoft365-licenties, zonder hier optimaal gebruik van te maken. Er was een duidelijke behoefte aan advies en sturing om het project te begeleiden en zo de juiste keuzes te kunnen maken.
Bewustwording en advies: de ingrediënten voor het begin van een transitie
Het FastTrack-programma is er om licentie afnemers vanaf 150 licenties kosteloos te helpen. Zo beoordelen we de omgeving en maken we een plan voor het uitrollen van de producten en diensten naar aanleiding van de aangegeven wensen en behoeften. Door de juiste mensen in het project aan te haken vanuit InSpark, door de juiste vragen te stellen en de klant te informeren over de mogelijkheden en mogelijke gevaren, werd de klant al snel bewust van de dingen waar ze geen weet van hadden en dus ook niet over na hadden gedacht.
Beschikbare materialen en workshops vanuit FastTrack
Binnen het FastTrack-programma zijn er meerdere middelen beschikbaar, afhankelijk van de behoefte. Zo bleek er behoefte aan een Intune-workshop om de technische omgeving in kaart te brengen en werd de Adoption Success Kit gebruikt. Deze kit bevat veel materialen zoals posters, nieuwsbrieven en instructievideo’s ten behoeve van de adoptie.
Creëer draagvlak voor verandering
Naast implementatie is adoptie namelijk een belangrijk onderdeel van het FastTrack-traject. Hoe zorg je ervoor dat de eindgebruiker de beschikbare middelen ook daadwerkelijk en op de juiste manier gaat gebruiken en de verandering omarmt. Samen met een communicatiespecialist vanuit de klant, werd er een plan opgesteld om de veranderingen bij de eindgebruiker te laten landen. Met een mooi resultaat. De eerste cijfers laten al een explosieve groei zien in het gebruik van de workloads:
Workloads | From | To |
Intune | 0% | 80% |
MDO | 0% | 100% |
MCAS | 0% | 100% |
MDE | 0% | 62% |
Time | 6 months |
De overgang naar de cloud is nog in volle gang, de eerste hindernissen zijn dankzij dit adviestraject uit de weg geruimd. De juiste keuzes zijn gemaakt en de juiste keyfiguren zijn betrokken. Op naar een succesvolle transitie!
Resultaat:
- FastTrack heeft de klant kosteloos voorzien van specifieke kennis om hen verder te helpen met het onboarding proces.
- De FastTrack-methode voor de implementatie, evenals de middelen en adoptiestrategie, werden zeer gewaardeerd door de klant.
- Explosieve groei in het gebruik van de workloads, waar de klant al langer voor betaalde.
- Minder e-mails met vragen voor de IT-helpdesk na uitrol van Teams features dan ervoor.
- Na een mooi adviestraject is de klant klaar voor de overstap naar de cloud.
- Een mooie nieuwe partnerrelatie, gebaseerd op vertrouwen en een prettige samenwerking.