Blogs | InSpark

Datagedreven Retail | InSpark

Geschreven door Erwin de Kreuk | Jul 16, 2024 8:37:26 AM

Als retailer winst halen uit data?

Voorraadbeheer optimaliseren, personeel efficiënter inzetten, conversie verbeteren, personalisatie, dynamic pricing, betere besluitvorming door één bron van waarheid: er zijn diverse manieren waarop retailers data kunnen benutten om winst te behalen. Aan de hand van drie praktijkvoorbeelden - Inspringen op marktveranderingen door dynamic pricing, Just in time: data-gestuurd minimaliseren van voorraad en Ongestructureerde data als stimulans voor omnichannel-aanpak - tonen we hoe retailbedrijven datagedreven successen kunnen behalen met behulp van ons Data & AI cloudplatform Managed Oxygen.

  

#1 Inspelen op marktveranderingen door dynamic pricing

Vooral in de e-commercemarkt is dynamic pricing een essentieel instrument voor een sterke concurrentiepositie geworden, onder meer vanwege de grote hoeveelheid retailers, de toegenomen transparantie en de hogere frequentie van prijswijzigingen. Ga je datagedreven te werk? Dan kun je via dynamic pricing op het juiste moment kansen pakken.

Een bekende aanpak is de laagste prijsgarantie, maar er zijn ook andere pricing-strategieën die je kunt hanteren. Denk aan premium prijzen bij snelle levering of betaling achteraf, het combineren van lagere prijzen voor basisproducten met hogere marges op upsell-producten of voorraadgestuurde dynamic pricing om incourante voorraden te voorkomen.

Keten rondmaken zonder human interface
Naast eigen data over voorraden en inkoopprijzen heb je ook de productprijzen en levertijden van concurrenten nodig. Met het dataplatform Managed Oxygen van InSpark breng je al deze data bij elkaar en laat je daar logica op los, waarna je via API’s prijzen naar bijvoorbeeld het kassasysteem of je webshop kunt communiceren.

Daarbij kun je – met Managed Oxygen als faciliterende onderlaag – de hele keten rondmaken zonder human interface, van het scrapen tot het aanpassen van de prijzen in je systeem. Bijkomende voordelen zijn bijvoorbeeld dat je silo’s opheft tussen marketing en pricing, via rapportages inzicht kunt krijgen in marktdynamieken en automatisch geoptimaliseerde biedingen kunt instellen voor pay-per-click marketingcampagnes zoals Google Shopping.

 
  

#2 Just in time: datagestuurd minimaliseren van voorraad

Door de toegenomen concurrentie en druk om de winstgevendheid te vergroten, omarmen steeds meer bedrijven de just in time (JIT)-strategie voor voorraadbeheer. Door verkoop en leveringen optimaal af te stemmen, kun je de voorraden en opslagkosten minimaliseren, de winstmarge maximaliseren, het risico op incourante voorraden verkleinen én beter inspelen op onverwachte gebeurtenissen.

Grote retailers zoals Walmart en Bol.com matchen de levering van bepaalde goederen – denk aan schoolspullen en seizoensproducten – met de verwachte vraag, die ze baseren op historische en voorspellende inzichten. 

Dataplatform voor verkoopvoorspelmodellen
Dit kan alleen als je weet welke invloed zaken als seizoenen, feestdagen, regio’s en het weer op de verkoop hebben. Met het dataplatform  Managed Oxygen breng al deze data bij elkaar en kun je voorspelmodellen maken voor de verkoop. Maar ook integreer je makkelijk met de systemen van leveranciers en logistieke partners. Perfecte coördinatie binnen de toeleveringsketen via het samenbrengen en synchroniseren van data is immers essentieel voor JIT. De JIT-strategie sluit naadloos aan bij Logistics 4.0. De belangrijkste pijler hieronder? Datagedreven werken.

  

#3 Ongestructureerde data als boost voor omnichannel-aanpak

Omnichannel is al ruim een decennium een belangrijk ankerpunt binnen de retail. Wat wél nieuw is: de mogelijkheid om je omnichannel-aanpak te versterken met ongestructureerde data. Denk aan foto’s, video’s, opgenomen telefoongesprekken, e-mails, tweets en gesprekken met chatbots. Voorheen was het te duur en complex om dit soort data te gebruiken, maar dankzij de spectaculaire vooruitgang op het gebied van Artificial Intelligende en Machine Learning die beschikbaar zijn binnen het cloudplatform Azure ligt dit nu binnen handbereik.

Bij omnichannel integreer je alle kanalen zodat klanten overal dezelfde merkbeleving hebben en de optimale customer experience genieten. Een omnichannel-ervaring is onmogelijk als data in silo’s zit. Daarom moet je een dataplatform hebben zoals Managed Oxygen, dat alle data uit onder meer je CRM, customer data platform, digital experience platform, kassasysteem en e-commerceplatform bij elkaar brengt in één gecentraliseerde locatie. Doordat klantdata van alle touchpoints worden verzameld en geanalyseerd, kun je bijvoorbeeld een naadloze en gepersonaliseerde customer experience bieden op al je kanalen én customer journey-inzichten gebruiken om je marketing en sales te optimaliseren.

Terug naar ongestructureerde data. Cruciaal bij het bieden van een uniforme en zo gepersonaliseerd mogelijke customer experience op alle kanalen is een 360 graden blik op je klanten. Managed Oxygen kan via de AI-module in de gigantische ongestructureerde databerg klantvoorkeuren identificeren. Waar informeert iemand naar? Wat staat hem of haar juist niet aan? Op basis daarvan kun je persoonlijke profielen en persona’s verrijken. Ook niet onbelangrijk: AI weet uit ongestructureerde data patronen en trends te distilleren, waardoor je nieuwe marketing- en saleskansen ontdekt.