Digitale transformatie: are you ready?
Digitaal is het nieuwe normaal en raakt elk verdienmodel vandaag de dag. Organisaties die niet mee gaan met technologische ontwikkelingen, houden daarom vroeg of laat simpelweg op te bestaan. Voor organisaties die slim inspelen op digitale ontwikkelingen, liggen er kansen. Betere klantbediening en meer concurrerend vermogen bijvoorbeeld. Maak digitale transformatie daarom onderdeel van jouw business strategie. In dit blog delen we 7 vragen om een besluit te nemen bij het creëren van jouw business plannen voor 2017.
Kan mijn organisatie de verandering aan?
Dit moet je jezelf afvragen. Flexibiliteit is belangrijker dan ooit. Dat onze omgeving verandert door technologische ontwikkelingen is een gegeven. De vraag is hoe jouw organisatie hierop inspeelt en hoeveel waarde zij blijft creëren voor klanten, medewerkers en partners. Digitale transformatie gaat niet alleen over technologie, maar juist over een mindset en cultuur die de potentie van technologie kan omzetten naar concrete groei voor jouw organisatie.
Waar kan ik winst behalen met virtueel werken?
We staan aan het begin van het virtuele tijdperk. Door het grote succes van de Pokemon Go app zijn veel organisaties wakker geschud over de kracht van Virtual en Augmented Reality. Met de komst van de HoloLens is virtueel werken bereikbaar geworden voor werkscenario’s. Denk aan virtueel design & engineering, virtueel trainen en vergaderen. Door virtueel werken toe te passen, kun je processen versnellen of verbeteren. Ga na waar je in jouw business winst kunt behalen met virtueel werken om leidend te blijven in jouw sector.
Welke processen kunnen goedkoper met een digitale assistent?
Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) kennen we al vanuit de wetenschap en onderzoekswereld. Nu doen deze technologievormen hun intrede op onze werkplek. De beschikbaarheid van enorme rekenkracht en krachtige algoritmes in grote data sets maakt dat deze technologieën gebruikers ondersteunen in het begrijpen, leren, voorspellen en zelfs autonoom uitvoeren van specifieke taken. Denk aan een digital twin. Zij geeft niet alleen antwoord op je vragen, maar is zelfs in staat om een geloofwaardige conversatie met je te voeren. Welke processen kunnen goedkoper voor jou en eenvoudiger voor jouw klanten worden ingericht met een digitale assistent?
In welke mate wordt technologie echt gebruikt?
Gebruikersadoptie blijft dé graadmeter van succes als het gaat om de inzet van technologie. De waarde van software die niet wordt gebruikt is immers nihil. Cloud Computing verplicht software leveranciers om hun verdienmodel om te vormen naar een abonnementsmodel met meer flexibiliteit. Voor klanten en leveranciers legt dit de nadruk op het daadwerkelijk gebruik en de bijgaande kosten (OPEX), in plaats van op de investering ervan (CAPEX). Ga het gebruik daarom na bij jouw leverancier en bepaal welke cloud software aan- en uitgezet kan worden.
Hoe kan ik mijn applicaties en data slimmer integreren?
Door de opkomst van Cloud diensten wordt de diversiteit van applicaties groter en de life cycle ervan korter. Het integreren en beheren van deze applicaties is daarom steeds belangrijker. Het verklaart ook de toenemende aandacht voor Application Program Interfaces (API). Hiermee kun je applicaties met elkaar laten samenwerken. Creëer efficiency door minder nieuwe applicaties te bouwen en ze meer met elkaar te integreren. De componenten worden hierdoor eenvoudiger inwisselbaar en het is in de toekomst makkelijker om nieuwe innovatieve toepassingen toe te voegen. De cloud voorziet in diverse diensten om dit in werking te stellen zonder grote investeringen op integratieplatformen.
Hoe haal ik meer rendement uit data met advanced analytics?
We hebben een steeds grotere behoefte aan informatie die actueel is, en niet één uur oud. Ook de hoeveelheid beschikbare data neemt nog steeds exponentieel toe. Om data terug te kunnen vinden en te gebruiken, moet je nieuwe technieken inzetten om data te ontsluiten, op te slaan en in te delen. Gebruik slimme technieken als Artificial Intelligence (AI) om je te helpen bij het interpreteren en filteren van inzichten die écht belangrijk zijn. Maak kennis met de future of reporting. Een inzicht is namelijk pas waardevol als deze op het juiste moment, bij de juiste medewerkers is zodat er een juiste actie wordt genomen. Om kennisoverdracht te versnellen en afdelingen te verbinden, worden technieken als mixed reality steeds belangrijker. Wij zien dat 3D Reporting via de HoloLens hier een belangrijke driver is. Ga na waar jij meer rendement kunt behalen met advanced analytics.
Hoe maak ik van innovatie een continu proces binnen mijn organisatie?
FAIL, FAST, FORWARD. Organisaties kunnen niet meer maandenlang besteden aan de implementatie van technologie die wellicht waarde oplevert. De directie en het management van organisaties dienen daarom innovatie te borgen in de processen én in de cultuur (zie vraag 1). Zorg dat innovatie wordt gezien als voortdurend verbeterproces: een samenwerking tussen medewerkers, klanten en partners die jouw organisatie op die leidende positie in de markt houdt.
Creëer een moderne organisatie die voorop loopt in de markt
Het is evident dat digitale transformatie geen wens maar noodzaak is om een moderne organisatie te creëren. Een moderne organisatie waarin technologie en cultuur elkaar versterken om productief, klantgericht en innovatief te werken. En zo voorop te kunnen blijven lopen.