Les 1: Houd rekening met het blikveld
Het meest gehoorde verbeterpunt van de HoloLens, is de technische limitatie van het blikveld (ook wel: ‘Field of View’). Als gebruiker zie je – nu nog – enkel op een bepaald vlak de virtuele wereld. Je kunt dit overkomen door de app ervaring compact en binnen het volledige blikveld van de gebruiker te creëren. Zo begrijpt de gebruiker het overzicht en de context van de app sneller en beter. Grotere objecten kun je daarna tonen. Help gebruikers in hun ervaring door spatial sound (3D geluid) toe te voegen aan HoloLens apps, om hun aandacht en blik te laten richten op specifieke virtuele objecten.
Les 2: Stop 2D! Denk in 3D
De potentie van augmented reality technologie is dat je juist de fysieke omgeving benut en deze verrijkt met virtuele objecten. Tijdens onze Kickstart Workshops zie ik dat deelnemers als eerste een schets van vier lijnen zetten in de vorm van een beeldscherm. Stop! Stap uit het oude patroon, laat het 2D scherm los. Neem jouw (werk)omgeving – die is namelijk al 3D – als basis en leef je uit!
Les 3: Activeer gebruikers te bewegen
Wat ik ook veel tegen ben gekomen in onze HoloLens Experiences of Kickstart Workshops is dat gebruikers in eerste instantie stil blijven staan op hun plek. Na een decennium van stilzitten achter de pc is dat gedrag er ingeslopen. Help gebruikers om stappen te zetten, om te bewegen en zo de nieuwe wereld te ontdekken. Doe dit bijvoorbeeld met hints in de voice-over of door middel van triggers met spatial sound.
Les 4: Niet alles hoeft in 3D
Simpele navigatie knoppen werken juist het beste in 2D. Probeer niet elk object van de User Interface (UI) in een 3D object te gieten. Dat voelt raar en onnatuurlijk aan en haalt je als gebruiker eerder uit de ervaring.
Les 5: Test de storyline zo snel mogelijk
Een goede app omvat een storyline waarin alle elementen van de app samenkomen: design, animatie, interactie, audio en de fysieke ruimte. Om dit samenspel zo snel mogelijk één geheel te laten zijn, is mijn geleerde les: test zo snel mogelijk de totale ervaring met de eindgebruiker. Gebruik bijvoorbeeld voice-to-text om de voice-over te proberen en start het design met primitieve blokken i.p.v. gedetailleerde designs en animatie zodat je in korte tijd een eerste prototype hebt. Op basis van de feedback van de eindgebruiker doe je aanpassingen en maak je de Hololens apps steeds gedetailleerder en meer volwassen.