Als je een bestaand product, proces of dienst verbetert, dan innoveer je al. Innoveren betekent immer niets anders dan ‘’vernieuwen”. Maar hoe maak je nu écht iets nieuws? Niet een upgrade of verbetering, maar iets waarmee je onderscheidend bent omdat het nog niet bestaat. Dat is best een behoorlijke uitdaging.
Disruptie is er vaak al voordat je iets lanceert
Veel briljante ideeën blijken bij marktintroductie al achterhaald, omdat het proces van idee tot eindproduct te lang heeft geduurd en de wereld om ons heen al weer is veranderd. De technologische ontwikkelingen gaan simpelweg te snel. Tussentijds zijn er andere kapers op de kust gekomen, die net even slimmer waren en al disruptief zijn voordat je zelf iets hebt gelanceerd. Als je echt iets nieuws wilt maken, is een andere aanpak nodig dan dat we tot nu toe gewend zijn.
De traditionele kijk op vooruitgang
We hebben de neiging om alles van tevoren te willen beargumenteren. We willen risico’s vooraf goed in kunnen schatten en vergaderen vaak met veel mensen over grote, uitgebreide plannen. Zo zijn we jarenlang gewend te werken. Dat werkt steeds minder. Simpelweg omdat je door de factor tijd op achterstand komt. Op papier klopt alles wat is opgeleverd, maar de realiteit van het resultaat is niet naar verwachting.
Echt iets nieuws maken gaat op een andere manier!
De succesformule om echt iets te maken wat er nog niet was, is afhankelijk van twee belangrijke factoren:
- Het durven te experimenteren
- Het vinden van de juiste combinaties van mensen
Experimenteren
Het goede nieuws is dat er heel veel moderne ontwerptools bestaan, waarmee snel allerlei prototypes gemaakt kunnen worden. Als voorbeeld ontwikkel je dus niet één app, maar in korte tijd meerdere, waardoor je weet welke het beste scoort op het gebied van gebruik en user experience.
Of ervaar bijvoorbeeld al hoe iets eruit gaat zien voordat het er is, door gebruik te maken van virtual reality. Bij de traditionele manier van ontwikkelen had je van tevoren al bedacht wat het eindresultaat zou moeten zijn. Doordat het eenvoudiger geworden is om met de technologie te experimenteren kom je tot veel betere inzichten en eindresultaten die je van tevoren niet had kunnen bedenken.
De juiste combinaties van mensen
Om echt iets nieuws te maken heb je symbolisch gezien niet alleen “Willy Wortels” nodig. Het zijn juist de onverwachte combinaties van mensen die leiden tot fantastische nieuwe prototypen. Misschien wel door het een gamebouwer of augmented reality specialist mee te laten denken. Natuurlijk is dit per situatie verschillend, maar durf vooral buiten de scope van de vertrouwde mensen om je heen te denken.
Ontdek, ontwerp en launch!
Kan het zo snel gaan? Het antwoord is ‘ja’. Met het InSpark Lab bieden we je alle ruimte om snel samen echte nieuwe prototypen te maken. Dus heb je een idee, dan laten we in een Kick Start Workshop zien hoe we de technologie voor je kunnen laten werken. We werken samen een aantal scenario’s uit die voor jouw organisatie relevant zijn. Vervolgens kun je daarmee zelf je collega’s overtuigen om het beste scenario als prototype op de markt te lanceren.
InSpark biedt een gestructureerd proces om nieuwe technologie te ontwerpen, in te zetten en te valideren. Kijk bijvoorbeeld naar de Hololens Kickstart Workshop, of ontdek hoe hoe LUMC het onderwijs heeft vernieuwd.
Met experimenteren hebben we heel veel ervaring. Met het combineren van de kennis van klanten en van ons zelf, ontwerpen we samen nieuwe moderne oplossingen. Wil jij hier meer over weten? Kijk dan onze webinar over het InSpark Lab terug