Slim verandermanagement zorgt voor een goede adoptie van nieuwe technologie. Zo gaat het ook echt voor je werken. Maar hoe doe je dat? Dat verschilt per organisatie. Maar we inspireren je graag met 3 succesverhalen vanuit onze klanten.
We hebben reeds te maken met veel nieuwe technologie en dat aantal zal blijven groeien. Dat heeft impact op de werkvloer, nieuwe tools en systemen brengen meestal ook nieuwe werkprocessen. Dan gaan we ook nog eens hybride werken.. Je snapt: een slimme veranderaanpak is onmisbaar wanneer je de voordelen van nieuwe technologie ook echt in de praktijk terug wilt zien. Dat start bij dat medewerkers het ook écht in gebruik gaan nemen. In de verhalen hieronder lees je hoe deze 3 organisaties dat hebben aangepakt.
- Integraal programma voor transitie Prothya
Prothya Biosolutions, voormalig bedrijfsonderdeel van Sanquin Bloedbank, ging al zelfstandig commercieel bedrijf verder. Een grootse en uitdagende transitie voor dit nieuwe bedrijf. Dit betekende ook een IT-transitie. Bijna 800 medewerkers gingen over op onze moderne werkplek in de cloud.
De verandering werd integraal aangepakt: in één veranderprogramma namen we de naamswijziging, reorganisatie en de introductie van de nieuwe werkplek op.
Opvallend was de aandacht voor verschillende doelgroepen, zoals lab- en kantoormedewerkers. De continue ondersteuning met een onsite supportteam en ruimte voor eigen inbreng van medewerkers, door bijvoorbeeld zelf een tijdslot te kiezen voor de omwissel, leverde veel op: alle gestelde deadlines zijn gehaald, de primaire bedrijfsprocessen liepen ongehinderd door.
- Laagdrempelige introductie van moderne werkplek bij Impegno
Impegno biedt kraamdiensten en huishoudelijke ondersteuning. Medewerkers werken op verschillende locaties en op wisselende tijden. Daarom koos Impegno voor een moderne werkplek in de cloud, inclusief een nieuw intranet en een online samenwerkingsplatform.
Omdat de ruim 750 medewerkers niet dagelijks werkten met digitale technologie, was dit een verandering die wel om extra aandacht vroeg. Niet alleen de werkplek veranderde, maar ook de communicatiestromen en de werkwijze. Daarom kozen we vooraf ambassadeurs, waren er inspiratiesessies en veel mogelijkheden voor het stellen van vragen. Tijdens en na de implementatie waren er trainingen en handleidingen beschikbaar. Deze zijn ontwikkeld samen met de ambassadeurs zodat de informatie goed aansloot op de belevingswereld van de medewerkers.
- Lefier moderniseert hele IT
Lefier is een Groningse woningcorporatie met meer dan 300 medewerkers. Samen beheren zij 28.000 woningen verspreid over 5 gemeenten. Lefier wilde in één keer over op een nieuwe moderne werkplek op moderne devices en met een nieuw samenwerkingsplatform. De reden hiervoor was medewerkers meer vrijheid geven in tijd- en plaatsonafhankelijk werken én om de druk op de IT-afdeling te verminderen. Medewerkers kunnen nu zelf gemakkelijk de werkplek up-to-date houden.
We deden dit in 3 stappen. Eerst stelden we beleid, procedures en werkwijze vast, daarna zorgden we voor de werkplek (de desktops en laptops) en tenslotte voor de mobiele apparaten (smartphones, tablets). We gebruikten een agile werkwijze, waarbij wij als scrum master optraden en Lefier als product owner. In het hele proces werkten we nauw samen, ook met de andere partners van Lefier. Met als resultaat dat werkplekbeheertaken nu zijn geautomatiseerd, met meer vrijheid voor medewerkers. Een geslaagde verandering dus.
Meer lezen?
Bovenstaande succesverhalen vind je ook terug in onze whitepaper Slimme veranderaanpak bij nieuwe technologie. Hierin lees je bovendien meer over de 5 fases waar onze slimme veranderaanpak uit bestaat.