Blogs | InSpark

Power Platform @ Microsoft Ignite

Geschreven door InSpark | Jul 16, 2024 8:35:42 AM

Wat ons betreft stond Ignite 2019 in het teken van de Citizen Developer die meer dan ooit bediend wordt met moderne technologie voor het bouwen van business applicaties. Microsoft is een enorme inhaalslag aan het maken op het gebied van Rapid Application Development en dit doen ze met het Power Platform. Je merkt aan alles dat er zwaar op ingezet wordt en dit is ook te zien aan de hoeveelheid updates op dit platform. We hebben de belangrijkste Power Platform updates tijdens Microsoft Ignite voor je verzameld in dit blog.

Over het gehele Power Platform zien we de volgende trends:

  • Het wordt nog makkelijker voor Citizen Developers om nieuwe businessapplicaties te ontwikkelen door de laagdrempelige gebruikersinterface en de hoeveelheid standaard connecties
  • Door de diepere integratie van AI kunnen er gemakkelijk geavanceerde modellen worden ontwikkeld die complexe business scenario’s kunnen oplossen, denk bijvoorbeeld aan forecasts.
  • “The next UI is conversation”: Microsoft zet zwaar in op bots en introduceert een nieuw product genaamd Virtual Agents waarmee iedereen zelf bots kan ontwikkelen
  • Microsoft Teams wordt gepositioneerd als ‘the hub for teamwork’ en dit betekend dat businessapps nog beter geïntegreerd gaan worden in Teams. Denk bijvoorbeeld aan het publiceren van nieuwe business apps direct vanuit de Power Apps interface naar een tabblad in Teams
  • Je ziet dat er veel aandacht voor ‘governance and administration’ van het Power Platform komt, doordat het aantal applicaties op het platform exponentieel toeneemt. Met andere woorden, het platform wordt volwassen. Dit zie je ook aan de integratie met DevOps voor de gecontroleerde uitrol van apps en versiebeheer.

 

Power Automate vervangt Microsoft Flow

Microsoft heeft aangekondigd dat de naam “Microsoft Flow” vervangen wordt door ‘Power Automate’. Wat opvalt is dat Microsoft het product Power Automate steeds aantrekkelijker maakt voor gebruikers met geen of weinig kennis op het gebied van codering. De focus van Microsoft is het ‘empoweren’ van gebruikers door met Power Automate handmatige (zelfstandig of teamverband) processen om te zetten  in een automatisch proces. Power Automate is niet alleen voor de eind gebruiker, maar een developer of IT admin kan ook zorgen dat complexere business processen worden geautomatiseerd.

Hieronder vind je enkele nieuwe functionaliteiten die eraan zitten te komen op een rij:

UI flows

Met UI flows is het mogelijk om stappen/handelingen binnen een applicatie(web of Desktop) op te nemen d.m.v. de ‘record’ functionaliteit. UI flow zal de acties automatisch omzetten in een digitale flow (macro), zodat deze geautomatiseerd kan worden uitgevoerd door het Power Automate. Hierdoor is het bijv. mogelijk om legacy applicaties te ontsluiten/integreren met moderne technologie.
Zie hier een UI flow demo video:

Modelleren van Flows in Microsoft Visio

Veel bedrijfsprocessen worden eerst ontwikkeld in Visio. Microsoft werkt aan de integratie van Power Automate met Visio, hierdoor ben je in staat om een Visio proces direct om te zetten in een Flow binnen Power Automate.

AI komt naar Power Automate

Door de komst van AI builder wordt het makkelijk gemaakt voor de Citizin Developer om AI te integreren in Power Apps. Met AI kan er bijvoorbeeld gemakkelijk ‘object recognition’ worden toegevoegd, denk hierbij aan een app voor het meldingen van storingen. Een automatisch proces kan worden gestart nadat er bijv. een foto wordt gemaakt van een defecte CV ketel, automatisch wordt het type CV ketel herkend en kan er een storing worden geregistreerd en worden opgelost.

Power Virtual Agents

Power virtual agent is een erg interessante nieuwe toevoeging aan het Power Platform. Hiermee is het mogelijk om zonder coderingskennis toch een slimme chatbot te creëren. De chatbot kan verschillende acties initiëren en er is diepe integratie met Power Automate Flows.

Binnen een gebruikersvriendelijke interface is het mogelijk vragen te definiëren (Topic) en daar vervolg acties aan te koppelen. Een voorbeeld van een Topics is: Wat zijn de openingstijden van onze organisatie? Omdat een mens de vraag op verschillende manieren kan stellen is het mogelijk om meerdere vragen toe te voegen aan het topic, zodat de vraag beter wordt herkend.

Om de bot te publiceren zijn er verschillende standaard koppelingen beschikbaar, te denken aan Facebook chat, Telegram of een publieke website.

Om de efficiency van de bot nauwkeurig in de gaten te houden zijn er een aantal rapportages beschikbaar waar je kunt zien welke topics binnen de chatbot vaak worden ‘getriggerd’ of wat gebruikers van de bot vinden.

SHARE