Door de unieke mix van organisatie, tijdsgewricht, technologie en gemaakte keuzes is ieder innovatietraject anders. Toch signaleren we een aantal uitdagingen waar bedrijven die innoveren regelmatig tegenaan lopen.
Niet de juiste mensen betrekken
Met stip de nummer één uitdaging. Je moet een gemixte groep betrekken, die bestaat uit minimaal iemand uit de directie (of in ieder geval iemand met voldoende beslissingsbevoegdheid), iemand (liefst met een leidinggevende positie) van de IT-afdeling en een aantal mensen van de afdeling waar de innovatie gaat plaatsvinden. Ook een eindgebruiker is waardevol als teamlid, denk aan een arts bij een mixed reality-toepassing voor de zorg of een medewerker in het geval van een chatbot. Als één van de posities niet (goed) is ingevuld, dan loopt het geheid ergens in het traject mis.
Tip: visualiseer het concept
Vaak werkt het goed – en veel beter dan via een Word-document of PowerPoint – om de oplossing al in een vroeg stadium te visualiseren. In het geval van een HoloLens-concept maak je bijvoorbeeld een 3D-afbeelding van hoe de app eruit gaat zien. Bij een chatbot kun je een fake bot neerzetten die dezelfde handelingen gaat doen als de uiteindelijke bot, maar nog niet is gekoppeld met andere systemen. Zo creëer je een stip aan de horizon waarmee je (de juiste) mensen meekrijgt.
De juiste mindset
Innoveren betekent durven te experimenteren. Dit betekent echter ook dat je moet loslaten wat je tot nu toe altijd hebt gedaan. Het proces is duidelijk, maar over de uitkomst tast je vooraf in het duister – die is volledig afhankelijk van de keuzes die je maakt. Dat vergt een andere mindset, waarbij je moet accepteren dat je vooraf niet weet waar de reis naartoe gaat.
Support van het management
De support van het management is onontbeerlijk voor het rondkrijgen van de budgetten, het opschalen van de innovatie en het overbrengen van het verhaal naar de organisatie. Maak je van innovatie een speerpunt op strategisch niveau? Dan is support van het management over de gehele linie een voorwaarde.
Belangrijke takeaways:
– Start klein en focus op schalen.
– Gebruik een scenario dat gevalideerd of bewezen in de markt is.
– Maak gebruik van de standaard.
– Betrek een gemixte groep.
Meer weten over succesvolle innovaties?
In onze whitepaper: Succesvol innoveren – acht stappen, vijf disruptieve technologieën gaan we verder in op de 8 stappen die het succes van een innovatietraject maximaliseren, geven we meer tips en zoomen we in op 5 mogelijke technologieën om innovatie te ondersteunen. Hierin inspireren we je met voorbeelden uit de praktijk.