Skip to content
Blog

Versnel je productiviteit met prompts in AI Builder

Laatste update: 30 oktober 2024

Ben jij ook een groot deel van je tijd kwijt met het zoeken naar informatie? Zit jouw agenda vol en weet je niet precies hoe je jouw dag het beste kunt voorbereiden? Dan biedt deze blog voor jou handvatten om je persoonlijke en zakelijke productiviteit met inzet van Microsoft Power Automate en AI Builder te verbeteren.

90% van de werkende mensen met een kantoorbaan komt elke dag tijd te kort"
 

AI Prompts binnen het Power Platform

Binnen het Power Platform kun je tegenwoordig GPT-prompts gebruiken die bijvoorbeeld informatie controleren, verbeteren of genereren. Deze prompts kun je voeden met informatie die al beschikbaar is in jouw digitale werkplek, denk hierbij aan jouw agenda of e-mails. De modellen die op dit moment worden ondersteund zijn GPT 3.5 en GPT 4o. De juiste opbouw van je prompts is erg belangrijk, wees duidelijk in wat je van het AI-model verwacht door deze informatie mee te geven aan de prompt.

De juiste opbouw van je prompts

Figuur 1: De juiste opbouw van je prompts

Voorbeelden voor een efficiënte werkdag met Power Platform

Voorbeeld 1: Versnel je werkdag door AI een samenvatting van jouw agenda te laten genereren

Ik zie dagelijks agenda’s (inclusief die van mezelf) waarin meerdere afspraken op een dag gepland staan. Welke afspraken zijn dan echt belangrijk en welke niet? Met wat hulp van AI kun je snel overzicht creëren, zodat je direct kan bepalen welke afspraken belangrijk zijn en deze direct kunt voorbereiden. En hoe meer criteria je aan AI meegeeft, hoe efficiënter dit werkt.

Een overzicht van jouw afspraken met interne kosten in Teams

Figuur 2: Een overzicht van jouw afspraken met interne kosten in Teams

Voorbeeld 2: Laat AI automatisch taken genereren vanuit e-mails

We ontvangen dagelijks 10-tallen e-mails in verschillende vormen. Hoe vaak ontvang je nu daadwerkelijk een e-mail waar acties voor jou in staan? Of krijg je veel e-mails waar je eigenlijk niets mee hoeft? Met AI haal je snel jouw acties uit de e-mail en plaats je deze bijvoorbeeld in Microsoft To Do, zodat je deze makkelijk op kunt volgen.

Taken plaats je m.b.v. AI gemakkelijk in Microsoft To DoFiguur 3: Taken plaats je m.b.v. AI gemakkelijk in Microsoft To Do

In 3 stappen je eigen slimme automatisering bouwen

Met dit 3-stappenplan is het een makkie om je eigen oplossing in een handomdraai te bouwen:

  1. Maak de prompt in AI Builder

Dit doe je binnen de AI Hub van het Power Platform. Schrijf je prompt, definieer je input en bepaal welk GPT-model je wilt gebruiken.

De details vind je hier: Een prompt maken | Microsoft Learn

  1. Test de prompt met een voorbeeld, zodat je weet dat hij de juiste output geeft

Dit is de belangrijkste stap. Testen doe je door de prompt te voeden met verschillende voorbeelden.

  1. Integreer de prompt in een Power Automate Flow

De prompt die je in stap 1 hebt gemaakt kun je nu gaan voeden met informatie uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld mail of agenda) via een flow binnen Power Automate. Microsoft heeft veel verschillende templates die je als basis kunt gebruiken voor je flow.

De details om de prompt in jouw flow te integreren vind je hier: Uw prompt gebruiken in Power Automate | Microsoft Learn

Tot slot

Je hebt kunnen lezen dat het relatief eenvoudig is om werkprocessen te automatiseren met behulp van AI. Heb jij andere goede ideeën om AI Builder-prompts in jouw voordeel te laten werken, of heb je gewoon een vraag? Ik help je graag.