Hoe realtime weergave van machinedata het productieproces bij Besi verbetert
Klanten helpen om tijd en kosten te besparen én het werk van de machine operators te vergemakkelijken. Dat waren voor machine- en systemenproducent Besi de voornaamste redenen om samen met Microsoft-partner InSpark een pilotproject met mixed reality aan te gaan. En met succes, dankzij een slimme toepassing van het internet of things, cloudoplossingen en de HoloLens. Besi kijkt zelfs al naar de mogelijkheid om de geïmplementeerde oplossing in te zetten om klanten op afstand ondersteuning te bieden.
Meco is een dochteronderneming van BE Semiconductor Industries (Besi) en levert systemen en machines die worden toegepast in de plating- en elektronica-industrie. Het bedrijf werkt voornamelijk voor internationale chipfabrikanten en ondernemingen in de elektronica en industrie.
“Onderhoud moet nu eenmaal gebeuren, en daar hoort soms ook downtime bij. Maar het is wel zo prettig als je in ieder geval zelf kunt plannen wanneer dat gebeurt.” Ruben Tibben Vice president plating bij BE Semiconductor Industries
Kritieke operationele processen
Klanten van Besi gebruiken de systemen en machines in hun eigen productiefaciliteiten. Daarbij zijn ze voor hun operationele processen voor een groot deel afhankelijk van een goede werking van de Besi-machines. Het is deze bedrijven er dan ook alles aan gelegen om de status van de machines goed te monitoren. Zo kunnen ze op tijd ingrijpen als een machine defect dreigt te raken en is ongeplande stilstand van de machine te minimaliseren.
Het onderhoud van de machines en systemen is echter geen eenvoudige klus, omdat de machines tot wel 70 meter lang kunnen zijn en 24/ 7 operationeel zijn. Om op de fabrieksvloer de status van verschillende machine-functionaliteiten in te zien, waren medewerkers in de oude situatie afhankelijk van een aantal schermen die al snel tientallen meters van elkaar waren verwijderd. Daardoor hadden ze niet continu inzicht in de prestaties en kwamen indicaties dat onderhoud nodig was, minder snel naar voren. Om te kunnen zien of er een product in de machine zat of hoeveel stroom erop stond, liepen ze bovendien het risico om in aanraking te komen met chemische of elektrische componenten.
Mixed reality
“Om het proces van de inspecties en onderhoud te vereenvoudigen, waren we op zoek naar een andere manier om informatie over onze machines te structureren en visualiseren”, zegt Ruben Tibben, vicepresident plating bij Besi. De oplossing werd geleverd door InSpark, specialist in digitale transformatie. Het bedrijf gebruikte sensoren en data uit de machines, die de verschillende metingen verrichten. De ruwe machinedata die de sensoren genereren, worden ontsloten met de Azure IoT Hub en vervolgens in een hiërarchie gebracht en geïnterpreteerd.
Door de gegevens vervolgens te visualiseren in een mixed-reality-vorm, kunnen machine operators alle gewenste data over de machines inzien met een HoloLens. Tibben: “Als we met de HoloLens naar de machine kijken, kunnen we in één oogopslag zien wat er op die plek gebeurt: hoeveel stroom erop staat, hoeveel producten er doorheen gaan, of de pompen operationeel zijn, de temperatuur van het chemiebad enzovoort. Allemaal zonder de bekasting van de machines ook maar te hoeven openen. Dat vergemakkelijkt het werk aanzienlijk, zorgt voor een flinke tijdsbesparing en verhoogt de veiligheid op de werkvloer.”
Operationele proces optimaliseren
Daarnaast maakt de door InSpark ontwikkelde oplossing het mogelijk om het operationele onderhoudsproces te optimaliseren. Klanten kunnen de machines en systemen preventief onderhouden, wat een besparing kan opleveren met betrekking tot reparatie. Met de implementatie is het zelfs mogelijk om de machines virtueel te bedienen, zonder er fysiek in de buurt te hoeven staan. Maar het grootste voordeel zit hem wat Tibben betreft in het zoveel mogelijk voorkomen van ongeplande downtime. “Onderhoud moet nu eenmaal gebeuren, en daar hoort soms ook downtime bij. Maar het is wel zo prettig als je in ieder geval zelf kunt plannen wanneer dat gebeurt.”
Tibben is dan ook zeer tevreden met de resultaten van de pilot, vertelt hij. “De feedback van onze field service engineers was erg positief en ook onze klanten zijn enthousiast over het idee.” In de toekomst wil Besi mogelijk zijn klanten een HoloLens meeleveren, zodat het klanten op afstand kan helpen bij supportvragen of storingen. “We starten daarvoor nu een aanvullende test in onze fabriek in Azië en willen binnenkort daadwerkelijk aan de slag met de eerste klanten. De resultaten die we tot nu toe geboekt hebben, zijn veelbelovend voor onze gehele industrie.”