Enkele jaren geleden nam Meco Plating Group, een dochteronderneming van BE Semiconductor Industries (Besi), Microsoft’s HoloLens, een krachtige Mixed Reality IoT tool, in gebruik. Samen met InSpark ontwikkelde Besi een speciale HoloLens app voor de visualisatie van onderhoudsdata op hun machines. Het resultaat: kosten- en tijdsbesparing, doordat standaard machineonderhoud en servicing nu op afstand plaatsvindt.
"In deze wereld is de ecologische footprint van je bedrijfsactiviteit extreem belangrijk. Die footprint kunnen we met onze Remote Assist app nu nog véél verder reduceren.”Ruben Tibben | Vice president plating bij BE Semiconductor Industries
Nu heeft de nieuwe HoloLens 2, met een veel breder skala aan features en technische mogelijkheden, zijn marktintrede gedaan. HoloLens 2 herkent tal van nieuwe gestures, beschikt over dieptedetectie (met een nieuwe sensor) en maakt gebruik van eyetracking. Daarnaast zijn de gebruikersherkenning en de real-time biometrieprotectie sterk verbeterd. Met HoloLens 2 zal Besi haar klanten dus beduidend meer kunnen bieden: intensieve klantondersteuning op afstand, prototyping (R&D) én uitgebreide on-site diagnostics.
“Remote Assist” is een Microsoft 3D mixed reality oplossing, waarmee je op afstand alle benodigde expertise en service kunt leveren. Anyplace, anytime. Technici, onderhoudsinspecteurs of servicewerknemers kunnen via de HoloLens (maar ook met mobiele telefoon of laptop) inbellen en zo virtueel aanwezig zijn op de klantlocatie.
Besi en InSpark ontwikkelden – wederom in nauwe samenwerking – een nieuwe app om deze virtuele ondersteuning vanaf iedere willekeurige locatie te kunnen bieden. Heeft een Besi-klant een probleem met een bepaald bedrijfsproces of machine, dan kan dit eenvoudig op afstand doorlopen en geanalyseerd worden. Zo kunnen Besi-monteurs, naast videobellen, ook 3D annotaties maken, foto’s en video’s delen, en – indien nodig – andere experts laten inbellen. Dat alles, terwijl zij direct door de ogen van de klant meekijken naar (en zelfs ín) de machine.
“Als de gebruiker de HoloLens draagt, kan degene die inbelt naar de HoloLens, exact zien wat de drager van de HoloLens óók ziet. Daarnaast kan hij aantekeningen maken of zaken aanwijzen in het beeld van de gebruiker. Zo kunnen storingen op afstand moeiteloos verholpen worden.” Kees Verhagen, Software Control Developer bij Meco Equipment Engineers
Inmiddels zet het Besi management versterkt in op de reductie van het aantal zakenreizen van (onderhouds)werknemers. Met de nieuwe HoloLens Remote Assist app is een fysiek bezoek aan de betreffende locatie niet langer nodig. Dit levert, naast een significante kostenreductie, ook milieuvoordelen én productiviteitsverhoging op.
“Wij werken over de hele wereld, dus voor ons is de toegevoegde waarde van de HoloLens erg groot. Door de verhoogde flexibiliteit kun je je collega aan de andere kant van de wereld – in een andere tijdzone – prima ondersteunen. Maar uiteindelijk willen we doorgroeien naar een situatie waarin de klant het systeem ook zélf kan gebruiken.” Ruben Tibben (Vice President Besi Plating)
Kees Verhagen vult aan:
“Met onze nieuwe HoloLens 2 app kunnen we belangrijke procesdata virtueel zichtbaar maken bovenop de echte wereld. De klant zet de HoloLens op, start de app, loopt langs een machine en ziet direct alle belangrijke data, zoals de temperatuur van een procesbot. Indien nodig kan hij die ook gelijk aanpassen. De meerwaarde van de HoloLens 2 app is niet alleen de weergave van procesdata; ook de diverse procesfuncties en storingen kunnen in het beeld ‘ingekleurd’ worden. Op die manier kan de klant direct zien waar het probleem zit.”
Besi heeft haar ecologische footprint zo aanzienlijk verkleind. Ruben vertelt enthousiast: “In deze wereld is de overall footprint van je bedrijfsactiviteit extreem belangrijk. Minder reizen, minder vliegen, meer op afstand, meer in de cloud. Met Remote Assist hebben we onze footprint nog véél verder kunnen reduceren. Vooral in de huidige coronacrisistijd, een tijd waarin we nauwelijks kúnnen reizen, is dit dus een absoluut essentiële tool.”
De ontwikkeling van zo’n nieuwe, bedrijfsspecifieke app is vanzelfsprekend een intensieve aangelegenheid. Ruben Tibben:
“In het begin waren we nog zoekende: hoe zet je een idee om in iets tastbaars? En is je idee wel het juiste? Precies dáár ligt InSpark’s slagkracht. InSpark levert niet alleen de expertise en de benodigde infrastructuur, maar ook intensieve begeleiding van het gehele proces tot aan het eindresultaat. Dat, gecombineerd met onze eigen kennis van onze machines en software, maakt deze applicatieontwikkeling tot een waar succes. En daar ben ik met recht trots op. Wij zijn de eersten binnen Besi die dat hebben gepresteerd. Echt een heel mooi resultaat!”