Skip to content
Klantverhaal Rijksmuseum

Adequate besluitvorming door beter inzicht voor Rijksmuseum

Laatste update: 10 oktober 2024

Logo Rijksmuseum

De Marketing & Communicatieafdeling van het Rijksmuseum is altijd op zoek naar manieren om haar kaartverkoop te stimuleren. In dit geval via het onlinekanaal. InSpark heeft het Rijksmuseum geholpen om beter inzicht te krijgen in de verkoopresultaten door data uit verschillende bronnen bij elkaar te brengen en te visualiseren in Microsoft Power BI."

Rob Hendriks | IT Manager bij het Rijksmuseum

Trends definiëren en kaartverkoop stimuleren

Door de verkoopcijfers inzichtelijk te maken meet het Rijksmuseum exact hoeveel kaarten over welke kanalen verkocht zijn. Het Rijksmuseum heeft nu een mooi visueel inzicht in de pieken en dalen. Met deze cijfers definieert ze nu trends en organiseert ze nieuwe communicatie-initiatieven om dalen in kaartverkoop te voorkomen of op te vangen.

Klantprofielen opbouwen voor marketingdoeleinden

Door data vanuit de online verkoop inzichtelijk te maken met Power BI, weet het Rijksmuseum nu beter wie haar klanten zijn. Door klantprofielen op te bouwen op basis van geografie, leeftijd en geslacht, kan ze selectiever en directer haar doelgroep aanspreken voor marketingdoeleinden.

Efficiënt & effectief inzetten van personeel

Medewerkers zijn voor iedere onderneming van grote waarde. Arbeid is kostbaar, en de vraag naar een flexibele inzet van medewerkers neemt toe. Samen met het Rijksmuseum heeft InSpark de eerste stap gezet richting het zo efficiënt en effectief inzetten van personeel.

Capaciteitsplanning

Het Rijksmuseum organiseert veel cursussen, workshops en andere evenementen. Door het verkregen inzicht in de kaartverkoop en het aantal reserveringen, kan het Rijksmuseum nu vooraf rekening houden met het inplannen van het personeel en het aantal te reserveren zalen. Hierdoor wordt de capaciteitsplanning geoptimaliseerd.

Incidentmanagement

Met alle data vanuit het helpdesksysteem, heeft InSpark een op maat gemaakt incidentmanagement dashboard ontwikkeld. Dit dashboard toont alle actuele helpdeskverzoeken die zijn ingediend door eindgebruikers. Met dit inzicht stelt de Service Manager eenvoudiger de prioriteiten en kan zo beter de collega’s met de juiste ervaring op het juiste tijdstip inzetten.

Besluitvorming verbeteren in jouw organisatie?

Ben jij ook benieuwd hoe data de besluitvorming van jouw organisatie kan verbeteren? Neem dan een kijkje op onze Data & AI propositiepagina.