Voor Kiwa is het enorm belangrijk om te blijven innoveren en daar zit een groot IT-component in. De wereld wordt steeds digitaler en we kijken steeds vaker naar data en hoe we van daaruit waarde kunnen creëren.”
Nick Kaufmann | Manager Workplace Management Kiwa
Het Nederlandse Kiwa is internationaal toonaangevend in testen, certificeren, inspecteren en trainen. Dus moeten ze snel kunnen reageren op technische ontwikkelingen en nieuwe behoeftes van klanten. Microsoft Power Platform bleek daarvoor ideaal: het bood Kiwa-medewerkers de mogelijkheid als citizen developers zelf business apps te bouwen en daardoor direct in te spelen op kansen vanuit de markt. Maar hoe houd je je IT-omgeving dan veilig en stabiel? Kiwa koos Power Platform Monitoring, de geïntegreerde governance-dienst van InSpark.
Kiwa heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van digitale dienstverlening. Eerder zetten ze al grote stappen in het digitaliseren van hun dienstenportfolio en het omarmen van cloud computing, kunstmatige intelligentie en Internet of Things. Dus voor Kiwa was het een logische stap om Microsoft Power Platform (inclusief alle Dynamics 365-applicaties) te gaan gebruiken.
Het bleek een succes. Er werden gelijk talloze citizen developers actief op het platform: digitaal vaardige medewerkers die eigen apps en workflows bouwden om hun dienstverlening uit te bouwen en te verbeteren. Maar dat succes bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. De activiteiten op het platform waren lastig te monitoren en niet elke app voldeed aan organisatienormen en beveiligingseisen.
Gelukkig bood InSpark Power Platform Monitoring (PPM) de oplossing. De dienst biedt een breed governance- en beveiligingsplatform voor Power Platform-applicaties en -workflows. Het is de brug tussen IT en citizen developers om flexibel samen te werken en succesvol te versnellen, maar wel met behoud van controle en veiligheid.
Door PPM te implementeren was InSpark in staat om Kiwa stap voor stap de regie terug te geven over hun IT-omgeving. We begonnen met een geautomatiseerde analyse van de huidige setup van het platform en gesprekken over de gewenste nieuwe governance baseline. De wijzingen die daarvoor nodig waren implementeerden we via infra-as-code, waarna nieuwe apps en workflows automatisch aan de juiste normen voldoen.
De PPM-dienst monitort continu het platform en biedt geautomatiseerde signalering in een helder dashboard. Daarnaast kunnen klanten gebruik maken van incident response (derdelijns support en ticketing, ook buiten kantooruren) en verschillende vormen van extra ondersteuning bij het oplossen van issues en bottlenecks.
Het dashboard bleek voor Kiwa van grote waarde: het meldde gelijk 185 conflicten tussen bestaande apps en workflows en de nieuwe governance baseline. InSpark en Kiwa hebben alle problemen binnen een maand kunnen oplossen.
Ook daarna bleef de InSpark PPM-suite onmisbaar voor Kiwa. Op basis van prestatiedrempels, foutpercentages en gebruikersactiviteit worden nu automatisch waarschuwingen gegenereerd. Kiwa ziet daardoor potentiële problemen aankomen lang voordat ze kritiek worden.
En Kiwa kan er altijd op vertrouwen dat we een vinger aan de pols houden. Tijdens tweewekelijkse bijeenkomsten bespreken we hoe we de omgeving kunnen verbeteren en aanpassen op basis van gebruikersdata. Daarbij gaat het niet alleen om de IT-omgeving stabiel en veilig houden. We kijken ook naar hoe citizen developers Power Platform gebruiken en waar ze dan tegenaan lopen. Dat vertelt ons wat we kunnen doen om het platform nog effectiever te maken voor medewerkers in de business. Ook trainen we Kiwa-medewerkers regelmatig, zodat ze over de vaardigheden en kennis beschikken om het meeste te halen uit Power Platform.
Dat is dan ook de grootste impact van PPM op Kiwa: het biedt citizen developers de vrijheid om te experimenteren in een omgeving die veiligheid en compliance garandeert. Hierdoor kunnen ze snel en eenvoudig apps en workflows bouwen en implementeren, zonder afhankelijk te zijn van IT.
InSpark Power Platform Monitoring is daarmee een cruciale factor geworden in de verdere digitalisering van de diensten van Kiwa. En dat biedt een stevige basis voor Kiwa om ook in de toekomst haar internationale toppositie te behouden.
Ben je benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen versnellen met onze oplossingen? Neem dan contact met ons op.