‘Nu we de modernisering van onze werkomgeving achter de rug hebben, kunnen we als Kondor Wessels volop mee in de opleving van de bouwwereld. Na een wereldwijde dip verwachten experts nu namelijk groei. En wij zijn er klaar voor.’
Arjen Loois | IT-manager Kondor Wessels
Kondor Wessels is de Duitse dochteronderneming van het Nederlandse bouwbedrijf VolkerWessels. Vanuit het hoofdkantoor in Berlijn en vestigingen in 3 andere deelstaten werkt Kondor Wessels met zo’n 340 medewerkers aan bijzondere bouwprojecten. Waarden als duurzaamheid en gemeenschapszin tellen zwaar voor ze als familiebedrijf. De IT-organisatie ondersteunt het bouwbedrijf daarin met stabiele, betrouwbare en constante levering van IT-diensten. Afgelopen jaar was het tijd voor grootschalige vernieuwing van de IT, te beginnen met de werkplek. Kondor Wessels vroeg InSpark om hulp bij de implementatie van de moderne werkplek, volgens de standaarden van Microsoft én de best-practices die InSpark eerder bij het Nederlandse moederbedrijf implementeerde.
Alexander Gerlach is projectmanager bij Kondor Wessels en was in die rol verantwoordelijk voor de implementatie van Microsoft 365, de moderne werkplekomgeving. Alexander: ‘Onze vroegere werkpleksoftware draaide op locatie en raakte wat verouderd. Zelf waren we vorig voorjaar daarom – met ondersteuning van een Microsoft-partner – al begonnen met de modernisering met Microsoft 365, maar daar dreigde een impasse. Omdat ons moederbedrijf VolkerWessels goede ervaringen had met InSpark, besloten we hen om ondersteuning te vragen. Ten eerste om de modernisering van de werkplek weer vlot te trekken, en ten tweede om dat volgens de standaarden van Microsoft en de best-practices van ons moederbedrijf VolkerWessels te doen. Door die standaarden en best-practices te gebruiken, kunnen we namelijk makkelijker samenwerken met ons moederbedrijf en later, wanneer ze ook over zijn, met de andere dochterondernemingen. Omdat de implementatie van de werkplek voor ons het startpunt is van de vernieuwing van ons hele IT-landschap, was het extra belangrijk dat het meteen goed was. Snelheid was een prettige bijkomstigheid, first time right veel belangrijker.’
De ervaring van InSpark bij het moederbedrijf was al een groot pluspunt, maar er waren meer redenen om voor InSpark te kiezen, vertelt Arjen Loois. Arjen is IT-manager bij Kondor Wessels. Net als Alexander waardeert hij de persoonlijke benadering van de specialisten van InSpark. Dat ze voor aanvang een heldere aanpak konden laten zien, met daarin duidelijk de verantwoordelijkheden en de beslismomenten, overtuigde ze. Arjen: ‘De gestructureerde aanpak met een concrete tijdslijn werkt erg prettig. Je weet steeds goed waar je aan toe bent. Natuurlijk waren er, net als in elk IT-project, ook verrassingen. Zo ontdekten we gaandeweg dat het in de datamigratie om veel meer data ging. Maar samen vonden we op dat soort momenten altijd een goede oplossing.’
Alexander en Arjen hebben nog wel een verbeterpunt: de adoptie. InSpark heeft daar een aanpak voor, maar, zo vindt Alexander, dat focust erg op changemanagement en minder op de specifieke behoeftes van het implementatieteam. ‘De verwachtingen liepen wat uiteen,’ vat Arjen samen. Ook daar kwamen ze samen goed uit. ‘De samenwerking met InSpark was geen typische leverancier-klant-verhouding, waarbij alles strikt volgens het boekje moest gaan. De oplossingen waar ze mee kwamen, de praktische work-arounds als het anders liep, de grappen onderling – het was gewoon heel prettig samenwerken. Met een resultaat waar we erg tevreden over zijn.’
Alexander: ‘Vorig jaar zomer besloten we de hulp van InSpark in te roepen, na de zomer – in september – startten we, in januari stond de omgeving en kon de migratie beginnen. Afgelopen zomer, precies een jaar verder, rondden we het project af. Al met als zijn we voor de oorspronkelijke vraag binnen tijd en binnen budget gebleven. De extra vragen die we onderweg tegenkwamen, pakte InSpark onderweg heel goed op. Ja, we zijn heel tevreden over de aanpak en werkwijze van InSpark. Door die aanpak is het nu first time right: de nieuwe werkplekomgeving draait en wordt omarmd door onze medewerkers.’
Arjen: ‘InSpark introduceerde de agile way of working. Deze manier van werken kenden we bij Kondor Wessels nog niet en bevalt ons goed. In kleine teams, opgedeeld in vakgebieden als identity of compliance, werken we hecht met elkaar samen. Dat de mensen van InSpark, zeker de eerste tijd, veel hier, in Berlijn, op locatie waren, zorgde ervoor dat we meteen een goede start maakten.’ Alexander: ‘Het is gewoon prettiger als je elkaar in de ogen kunt kijken. Je leert elkaar beter kennen en kunt daardoor veel makkelijker schakelen. Ook als het onverwacht anders loopt. We got things done.’
‘Doordat de mensen van InSpark bereid waren vaak naar Berlijn te komen, was de samenwerking van begin af aan veel persoonlijker. Het is gewoon prettig om elkaar in de ogen te kunnen kijken.’
Alexander Gerlach | Projectmanager Kondor Wessels
Wij laten organisaties vooroplopen in de markt door hun digitale transformatie te versnellen. Met de juiste technologische intelligentie, innovatieve en schaalbare technologie creëren we alle ruimte voor je. Onze ruim 190 gedreven collega’s leveren Microsoft-expertise en ontwikkelen impactvolle oplossingen op het Microsoft-Cloud Platform. Met 13 Advanced Specializations, 16 Microsoft Gold statussen en de status van Azure Expert Managed Service Provider (MSP) – als één van de weinige in Nederland – zijn we dé Microsoft-partner.