Skip to content
Klantverhaal midocean

Klant- en productdata helpen midocean om marktleider te blijven

Laatste update: 17 oktober 2024
midocean beurs

midocean

‘Onze accountmanagers willen jaarlijks hun targets halen. Daarvoor moeten ze weten hoeveel klanten ze hebben geactiveerd op welke portfolio-onderdelen. En waar het beter kan. De dashboards die dat laten zien, zijn het drukst bezocht op ons platform. Met als resultaat dat accountmanagers steeds meer targets halen. Dát is voor mij datagedreven werken.’

Daan Peters | product owner BI en manager commercial control midocean


Als groothandel, productiebedrijf en leverancier van gepersonaliseerde zakelijke geschenken kán midocean niet zonder data. Wat drijft klanten, welke printtechnieken en artikelen zijn het populairst, wat is de invloed van pricing? Deze Europese marktleider in zakelijke relatiegeschenken heeft een eigen productiefaciliteit in Polen van bijna 10 voetbalvelden groot. Ze hebben bovendien stevige groeiambities. Datagedreven werken – nu nog met het Azure-platform, straks met Microsoft Fabric – helpt ze die ambities te realiseren. Wat zo’n 5 jaar geleden begon met een klein BI-platform voor specialisten, is met de hulp van InSpark uitgegroeid tot een onmisbaar instrument voor de business.

De vraag van midocean: een datastrategie plus ondersteunend platform

‘We zijn een ambitieus en pragmatisch bedrijf, resultaat telt voor ons’ vertelt Daan Peters, productowner BI en manager commercial control bij midocean. Een paar jaar geleden zocht Daan een partner voor de upgrade van het grotendeels in huis ontwikkelde BI-platform. ‘Ons platform werkte wel, maar kon alleen door mensen met technische kennis gebruikt worden. Daarnaast was het log en traag – het werkte met een SAP-plugin in Excel – en kostte het veel wachttijd tot de data geladen waren. Onze securityspecialist wees ons er bovendien op dat de security beter moest. Belangrijk, want we werken met veel klantdata, zoals BTW-gegevens, en met concurrentiegevoelige informatie.’ Daan vroeg InSpark om ondersteuning bij de ontwikkeling van midocean tot datagedreven organisatie en – concreet – om de modernisering van het eigen platform in een Azure-omgeving.

Daarom kiest midocean voor InSpark: veel kennis én tools in huis

We zijn een Microsoft-huis, stelt Daan, dus was het logisch om met een Microsoft-partner in zee te gaan. ‘InSpark werkte al voor ons IT-team. We wisten dus dat ze graag meedenken, ook over strategie, dat ze veel kennis in huis hebben en van aanpakken weten.’ De tooling en best practices van InSpark voor het datagedreven werken – concreet: het Managed Oxygen dataplatform – overtuigden Daan en zijn team. ‘In 2 maanden tijd zetten ze een nieuw dataplatform voor ons neer, gebaseerd op Azure Data Factory. Dat gaf ons de mogelijkheid zonder al te veel technische kennis wel heel flexibel nieuwe rapportages en dashboards te ontwikkelen.’

Bij de ontwikkeling van het eerste eigen platform was het BI-team nog 3 man sterk. Doordat het belang van data voor de organisatie zo sterk groeide, zitten ze nu op een aantal van 8 mensen, waarvan 5 – die focussen op productiedata – in Polen. ‘We zijn primair een finance- en businessteam. Zeker, we hebben voldoende technische kennis in huis, maar waar ik 4 uur over doe, kan een consultant van InSpark in een half uur. Daarom hebben wij eens in de 2 weken nog een consultant van InSpark over de vloer.’ Inmiddels is de samenwerking in een nieuwe fase beland. Daan: ‘We gaan over op SAP4Hana als ERP-systeem. Een goed moment om de overstap te maken naar Microsoft Fabric. InSpark ondersteunt ons daar ook weer bij – inclusief nieuwe tooling.’

De aanpak van InSpark: benaderbaar en altijd hoge kwaliteit

‘In de loop van de jaren hebben we meerdere consultants van InSpark over de vloer gehad. Wat me opvalt is de constant hoge kwaliteit. Het zijn mensen met wie het fijn samenwerken is en die weten waar ze het over hebben. Met alle consultants kunnen we lezen en schrijven.’ Die prettig praktische aanpak laat InSpark ook in de volgende fase – in de stap van Azure naar Fabric – weer zien. ‘Zo’n overstap houdt altijd risico’s in,’ gaat Daan verder. ‘Stel, het ERP-team gaat in januari over naar SAP4Hana en Fabric is nog niet klaar, dan zijn we blind. Dan zien we niet wat er bij onze klanten gebeurt. Daarom heeft InSpark voorgesteld niet met een full bang over te gaan, maar de 2 omgevingen naast elkaar te laten lopen en in 3 fases over te gaan. In de eerste fase zetten we Fabric goed neer. In de volgende fase koppelen we SAP4Hana aan Fabric. Pas in de derde fase zetten we alle andere bronnen – zoals Salesforce en onze HR-omgeving – over naar Fabric. Zo is er weinig onzekerheid en houden we onze slagvaardigheid.’

‘In de fabriek in Polen willen we realistischere productieplanningen. Vorig jaar hadden we 500.000 printorders en 160 miljoen prints – zet je dat af tegen een assortiment van 1.200 artikelen en 20 verschillende print-, druk- en lasertechnieken, dan snap je dat het menselijk brein niet voldoende is. Je hebt machine learning nodig om betere forecasts te kunnen maken. Daar gaat Microsoft Fabric ons enorm in helpen.’

Daan Peters | productowner BI en manager commercial control midocean


Het resultaat voor midocean: steeds verder in datagedreven werken

  • midocean rekent op een volwassen dataplatform dat als een Europese standaard de integratie met het nieuwe moederbedrijf vereenvoudigt.
  • Voor de accountmanagers van midocean is sales geen black box meer, nu ze dashboards hebben waarop ze direct zien hoe ze scoren.
  • Het dataplatform is schaalbaar en gebruiksvriendelijk, waardoor het de business in staat stelt datagedreven te werken.
  • Tijdswinst, omdat de analyses enorm efficiënt verlopen en meerdere keren per dag kunnen draaien.
  • De tooling is steeds bij de tijd: eerst Managed Oxygen dataplatform op basis van Azure, nu Nitrogen Control Center op basis van Fabric.
  • Dankzij Microsoft Fabric kan midocean verder met machine learning en AI voor steeds meer inzicht in klantbehoeftes en productieverbetering.

Over InSpark

Wij laten organisaties vooroplopen in de markt door hun digitale transformatie te versnellen. Met de juiste technologische intelligentie, innovatieve en schaalbare technologie creëren we alle ruimte voor je. Onze ruim 190 gedreven collega’s leveren Microsoft-expertise en ontwikkelen impactvolle oplossingen op het Microsoft-Cloud Platform. Met 13 Advanced Specializations, 16 Microsoft Gold statussen en de status van Azure Expert Managed Service Provider (MSP) – als één van de weinige in Nederland – zijn we dé Microsoft-partner.