Skip to content
Klantverhaal Nedschroef

Modern workplace met Microsoft op maat

Laatste update: 6 september 2024

Nedschroef

Microsoft biedt standaard heel veel mogelijkheden, maar helaas niet voldoende om precies te kunnen doen wat wij willen. Fijn dat InSpark dat wél mogelijk heeft gemaakt.”

Frank Voortman | Global Office 365 architect en consultant bij Nedschroef

“We hebben nu snel en eenvoudig toegang tot relevante applicaties, collega’s en hulpbronnen.” Aan het woord: Laurens van Mourik, marketing- en communicatieadviseur bij Nedschroef. Het toonaangevende bedrijf in het vervaardigen van bevestigingsmiddelen, componenten, gereedschappen en machines voor het koud vervormen van staal had behoefte aan een nieuw intranet. Overnames veroorzaakten in de loop der jaren een wirwar van systemen. Het nieuwe platform, MyNedschroef, staat inmiddels als een huis.

Digitale transformatie

Met 2500 medewerkers in dertien landen is kraakheldere communicatie en het delen van kennis en ervaringen van groot belang voor een efficiënte samenwerking. In een eerder stadium hielp InSpark het bedrijf bij de implementatie van Office 365. Van Mourik: “De maakindustrie verandert in volle vaart. Om die snelheid bij te kunnen houden, zetten wij zelf óók een transformatie in, op het digitale vlak. Met Office 365 creëerden we een infrastructuur die een betrouwbare basis vormde om MyNedschroef op een goede manier in te richten en voor alle collega’s wereldwijd en vanaf ieder apparaat te ontsluiten. Zo draagt het platform bij aan ons streven om samen één te zijn, ongeacht locatie, cultuur of taal.”

Internationaal én lokaal

Van het hoofdkantoor in Helmond tot Detroit en Kunshan, MyNedschroef is op geen plek helemáál hetzelfde. Van Mourik: “We hebben de mogelijkheid om doelgroepgericht zowel lokaal als centraal nieuws te publiceren, waardoor veel meer medewerkers worden bereikt. Bovendien is het vinden van informatie nu veel eenvoudiger.” Collega Frank Voortman is Office 365 architect en consultant en in die rol betrokken bij de totstandkoming van MyNedschroef. “InSpark ontwikkelde voor ons intranetcomponenten, maar ook hun adviesrol was zeer waardevol.”

Microsoft partner

“Je kunt als IT-afdeling ontzettend veel weten, maar zonder sparringpartner voor de implementatie schiet het niet op,” zegt Voortman. “InSpark trapte op de rem als ik een stap te ver ging of kwam met nieuwe ideeën waaraan ik niet had gedacht.” Voor het dagelijks beheer zette InSpark zichzelf met alle liefde buitenspel. “Het technische gedeelte kost ons helemaal geen effort, heel erg fijn.” MyNedschroef is op community sites gestandaardiseerd in plaats van de traditionele SharePoint-manier. “Dat is de weg die Microsoft is ingeslagen en daarop willen we blijven aanhaken. Het maakt het doorvoeren van nieuwe toepassingen bijvoorbeeld vrij simpel.” Dankzij de integratie met de machine learning van Bing worden gedeelten van een pagina automatisch online vertaald. Voortman: “Als iemand in Spanje een nieuwsbericht plaatst, kan zijn collega in Duitsland dat ook probleemloos lezen.”

Gebruiksvriendelijk en up-to-date

Van Mourik is blij met het nieuwe platform. “De gebruiksvriendelijke, moderne interface biedt beheerders veel vrijheid. Elementen kunnen met een paar muisklikken worden toegevoegd en verplaatst. En een paginabeheerder kan bijvoorbeeld met twee drukken op de knop iemand uit de active directory selecteren en toevoegen als gebruiker. Voorheen moest je een ticket inschieten bij IT en wachten. Ook geruststellend vind ik de zekerheid dat het platform continu wordt uitgebreid. In een half jaar tijd heeft Microsoft al minstens vijf keer geüpdatet met een welkome functionaliteit.”

Nu het intranet naar wens is, wil Nedschroef business processen verder automatiseren. De aanvraag van investeringen is in samenwerking met InSpark al gedigitaliseerd (met Microsoft PowerApps in combinatie met Flow). Voortman: “Met PowerApps hebben we een gebruiksvriendelijke browserinterface voor eindgebruikers om hun aanvraag in te dienen. Een Excel-spreadsheet voert vervolgens allerhande calculaties uit. De resultaten daarvan worden teruggekoppeld in het aanvraagformulier en dan start de workflow voor het goedkeuringsproces. Een fijne aftrap voor een reeks business processen die we willen aanpakken.”

Hoe Nedschroef en InSpark de samenwerking vormgeven

  • Platform MyNedschroef (met Microsoft Office 365 als fundering) voor snelle en eenvoudige toegang tot relevante applicaties, collega’s en hulpbronnen.
  • Het verder automatiseren van business processen, met onder andere PowerApps en Flow in combinatie met Microsoft Teams.
  • InSpark als adviseur en sparringpartner voor de IT-afdeling van Nedschroef

Over Nedschroef

Nedschroef is een toonaangevende, wereldwijde partner in vervormingsoplossingen. Het bedrijf werkt samen met zowel gevestigde als nieuwe spelers van elke schaalgrootte in de maakindustrie, waaronder bedrijven in de sectoren automotive, luchtvaart en motorsport. Van Mourik: “In ons eigen Techno Centre doen engineers onderzoek naar nieuwe materialen en toepassingen en steeds vaker zitten we met onze klanten vooraan in de keten: aan de tekentafel. Innoveren is een must en ook onze interne communicatie kon niet achterblijven.”