Samen hebben we een complex programma succesvol doorlopen. Misschien niet helemaal volgens plan, het is wél een heel knappe prestatie. Vergeleken met waar we vandaan kwamen is IT nu een stuk meer low maintenance
Remmert Vosbergen | Vice president IT
De start als zelfstandig bedrijf was voor Prothya Biosolutions een prachtkans om de IT van de grond af aan opnieuw op te bouwen. De ontvlechting van het moederbedrijf – Sanquin – beloofde een complexe transitie te worden, met mogelijke verassingen onderweg. De IT-partner die ze in dat proces bij zou staan, moest dus uit het juiste hout gesneden zijn. Met een flinke bak kennis, flexibiliteit en een overtuigend verhaal hoe de transitie aan te pakken.
Het internationale biofarmaceutische bedrijf Prothya Biosolutions verwerkt bloedplasma tot geneesmiddelen voor mensen met bijvoorbeeld stollings- of afweerziekten, waarvan een groot deel is bestemd voor Nederland. Met de afsplitsing van Sanquin in 2020 en de verzelfstandiging tot internationale speler kon Prothya dit, met de hulp van investeerders, blijven doen. Om te kunnen opereren als zelfstandig bedrijf en te concurreren op het internationale speelveld is het wel een randvoorwaarde dat Prothya operationeel een moderne organisatie is met up-to-date voorzieningen onder andere op het gebied van IT. Zodat ze eenvoudig op en af kunnen schalen en de volle aandacht hebben voor innovatie van de corebusiness en de fabrieksautomatisering.
Als zelfstandig commercieel bedrijf kan Prothya niet zonder een eigen IT-omgeving en werkplek. Daarvoor zocht het bedrijf in 2020 een partner, zowel voor de ondersteuning bij de transitie als bij het beheer erna. En dat was een omvangrijk veranderprogramma: van de migratie van de key businessapplicaties van het oude datacenter naar het nieuwe Microsoft Azure-platform, tot de inrichting van een moderne cloudwerkplek voor verschillende doelgroepen. ‘Op IT vlak zijn we in de basis een regieorganisatie,’ licht Remmert Vosbergen, vice president IT bij Prothya, toe. ‘Essentie is dat daar waar partners iets beter kunnen dan wij, dat we het outsourcen, zodat we focussen op de zaken waar wij beter in zijn. Hostingdiensten en werkplekbeheer horen daarbij.
‘Omdat we zelf een jong bedrijf zijn, zochten we een partner die in energie met ons matcht,’ vertelt Remmert. ‘Natuurlijk wel met een bewezen trackrecord. InSpark heeft beide – de energie en het trackrecord, inclusief de expertise in Microsoft-standaarden. In de offertefase overtuigde de kwaliteit van de antwoorden al, na de gunning en tijdens de transitie lieten ze zien dat ze het vertrouwen dubbel en dwars waard waren.’ De constructieve samenwerking met derde partijen versterkte dat gevoel. Het zorgde er zelfs voor dat nu, na de carve out, succesvol een carve in met de Belgische partner is gerealiseerd – zij zijn nu ook onderdeel van Prothya. Met Prothya-e-mailadres en Teams-account, zodat samenwerken eenvoudiger is.
InSpark liet bij de hele transitie een constructieve en probleemoplossende houding zien, vertelt Remmert. ‘Ondanks de onvoorspelbaarheid van het proces hielden ze steeds de blik op de voortgang. Je kunt in zo’n complex traject wel strak de rollen van klant-leverancier innemen en op gemaakte afspraken wijzen, maar ik geloof daar niet in. We zijn partners en kunnen elkaar beter helpen. En dat was ook wel nodig, gezien de pressure cooker waar we in zaten. Tussen het moment van ondertekening van het contract en de eerste werkplekuitrol zat maar 6 maanden. Dat is een bijzondere prestatie. In de maanden erna hadden we natuurlijk nog genoeg te doen – zoals een speciale werkplek voor laboratoriummedewerkers realiseren. Ons laboratorium is een strikt gecontroleerde omgeving, patches en updates mogen niet zomaar automatisch doorgevoerd worden. Vandaar die aparte werkplek.’