Skip to content
Klantverhaal VNN

Samenwerken in de zorg: VNN's veilige en flexibele werkplekomgeving

Laatste update: 11 december 2024

VNN logo

Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) is een specialist in verslavingszorg in de provincies Drenthe, Friesland en Groningen. Hun diensten variëren van preventie tot klinische zorg, waaronder poliklinische behandelingen, forensische zorg, en beschermd wonen. VNN richt zich ook op onderzoek, onderwijs en training voor zorgprofessionals. Ze hebben een belangrijke rol in regionale samenwerkingen, zoals met huisartsen, ziekenhuizen, GGZ-instellingen en wijkteams VNN heeft met succes een moderne ICT-werkplekomgeving in gebruik genomen. Dit project, dat gericht was op het bieden van een toekomstvaste, flexibele en op zorgmaterie gerichte ICT werkplekomgeving, heeft VNN ontzorgd op het gebied van exploitatie, beheer en infrastructuur. De bestaande knelpunten van de oude Rekencentrum/Citrix omgeving zijn effectief weggenomen.

Een gebruiksvriendelijke en veilige werkplek voor iedere medewerker

Alle 1.100 medewerkers van VNN maken nu gebruik van een gebruiksvriendelijke werkplek met een intuïtieve interface, afgestemd op de behoeften van VNN-medewerkers. Deze voldoet aan de NEN en ISO-normeringen die randvoorwaardelijk zijn voor de VNN-werkplek en wordt geleverd vanuit de beveiligde datacenters van Microsoft. Deze werkplek, ontwikkeld op basis van Microsoft-technologie en aangevuld met InSpark's eigen best practice producten en diensten, is ontworpen volgens de Zero Trust architectuur, wat betekent dat devices alleen vertrouwd zijn indien de identiteit is bevestigd en ze voldoen aan compliance-regelingen.

InSpark heeft een moderne intranetoplossing geleverd, gebaseerd op Connect 365 Hub, die geïntegreerd is in de Microsoft 365-omgeving. Dit intranet biedt toegang tot applicaties en nieuws die relevant zijn voor de specifieke functie van de medewerker. Het intranet werd gerealiseerd in kortcyclische sprints en biedt een veilig en modern communicatiemiddel voor VNN. Verder biedt de ingerichte Teams- en SharePointomgeving VNN de gelegenheid om soepel samen te werken met andere zorgorganisaties op het gebied van uitwisseling van informatie, data en documenten.

Samenwerking en regie

KPN en InSpark zijn samen verantwoordelijk voor de integrale werkplekdienstverlening en KPN helpt VNN als service integrator met de regie over de verschillende leveranciers van ICT-diensten. Zo werken we met VNN samen op operationeel, tactisch en strategisch niveau om de dienstverlening aan de organisatie te optimaliseren. VNN hoefde geen initiële investeringen te doen voor het kopen van devices, omdat KPN deze hardware leverde als Hardware-as-a-Service (HaaS). Dit heeft VNN geholpen om de hardware vloot te harmoniseren en technologie te blijven vernieuwen.

Adoptietraject

Het succes van de implementatie werd bepaald door de mate waarin medewerkers de nieuwe werkplek adopteerden. InSpark voerde een veranderbereidheidsanalyse uit en er waren medewerkers vanuit verschillende rollen in de organisatie aangehaakt om het adoptieprogramma zo goed mogelijk vorm te geven en aan te laten sluiten bij de diversiteit aan medewerkers. Een bijzonderheid daarbij is dat VNN werkzaamheden uitvoert op zo’n 40 locaties, verspreid over de drie noordelijke provincies. Het adoptieprogramma, gebaseerd op het Prosci ADKAR®-model, omvatte sponsoring, ambassadeurs, communicatie, training, en ondersteuning op maat.

De sponsoren hebben de verandering uitgedragen en de managers en medewerkers meegenomen in de verandering. Daarnaast heeft de groep ambassadeurs, die eerder is meegenomen in de verandering, collega's goed op weg geholpen. De ambassadeurs hebben eerder een inspiratiesessie bijgewoond, een training gevolgd en al eerder handige tips en tricks ontvangen.

Daarnaast zijn de medewerkers vroegtijdig geïnformeerd en geïnspireerd en zijn er posters ingezet op de diverse locaties. Ook zijn er floorwalkers en gebruikerstrainingen (van onze partner 1uur.nu) ingezet om medewerkers de nieuwe werkwijze te leren omarmen en hebben de ambassadeurs hun collega’s geholpen, zowel met vragen voor de overgang als vragen en ondersteuning na de overgang. Daarbij zijn de digitale vaardigheden van medewerkers verbeterd, een knelpunt dat VNN eerder had geïdentificeerd.

Conclusie

We hebben VNN een uitgebreide en toekomstgerichte oplossing geboden met een moderne ICT werkplekomgeving. Door gebruik te maken van Microsoft-technologie en best practices, is VNN ontzorgd op het gebied van exploitatie, beheer en infrastructuur. De adoptieaanpak en de focus op innovatie en duurzaamheid zorgen ervoor dat VNN optimaal ondersteund is in haar zorg- en bedrijfsprocessen.