Remote Assist: expertise op afstand
Fysiek samenwerken op dezelfde locatie is een belangrijke manier om werk gedaan te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die monteurs laten overvliegen om hele ingewikkelde machines te repareren, of expertise laten invliegen om zich te buigen over andere fysieke hardware.
Microsoft heeft technologie die inspringt op deze uitdaging. In deze blog vertel ik je alles over Remote Assist: dé oplossing waardoor je op afstand expertise kunt inbellen om daarmee bedrijfsprocessen remote door te laten lopen.
Schaalbaar door standaardisatie Mixed Reality apps
Microsoft investeert al enige jaren in de oplossing Remote Assist: één van de vier standaardoplossingen in Mixed Reality aangeboden door Microsoft. (De overige standaard Mixed Reality oplossingen zijn Guides, Layout & Product Visualize). Remote Assist zorgt ervoor dat een technicus, inspecteur of andere veldwerker kan helpen op afstand. De veldwerker kan zowel via HoloLens (1 en/of 2), mobiele telefoon of laptop inbellen met de klant en meekijken op locatie door de blik van de klant.
De oplossing maakt gebruik van features die wij kennen uit Teams, maar met een aantal handige extra’s. Je kunt het dus eigenlijk wel een Teams plus oplossing noemen. Het is naast videobellen namelijk mogelijk om annotaties te maken in 3D, foto’s en video’s te delen terwijl je meekijkt met het blikveld van de klant én andere experts in te bellen. De onderstaande video geeft een goede indruk hoe dit allemaal precies werkt:
Wat zijn de voordelen van Remote Assist?
- Los problemen direct op via een realtime blik in 3D, zonder een expert fysiek naar de locatie te reizen
- Loop handsfree door de fabriek met behulp van Teams & Remote assist
- Gebruik visuele communicatie als video, screenshots, maar zet ook ter verduidelijking pijlen, cirkels om specifieke zaken in bijvoorbeeld een machine
- Gebruik expertise altijd en overal ter wereld
- Leg de ervaring vast via video of foto’s
- Deel extra informatie in beeld als belangrijke documenten, handleidingen en tekeningen
- Train jouw medewerkers om kennis te delen en om ze op te leiden
- Mobiel en altijd bij de hand
Hoe werkt Remote Assist in de praktijk?
Hieronder omschrijf ik een aantal scenario’s waarin remote assist meerwaarde biedt.
Remote afnemen van audits
Denk bijvoorbeeld aan het op afstand beoordelen en vastleggen van een audit. Een van onze klanten heeft hier zelf een mooie oplossing voor ontwikkeld. Zij kunnen daardoor realtime een audit uitvoeren én dit ook vastleggen via een opname. Lees hier hoe Kiwa en oplossing via Teams gebruikt remote klanten te kunnen helpen.
Onderhoud & reparaties van machines
Door de inzet van Mixed Reality is het mogelijk om de onderhoud van een machine op locatie in 3D te visualiseren. Lees het verhaal van onze klant Besi, die Mixed Reality in de onderhoud van hun machines toepast. Besi kan de fabrieksmachines en systemen preventief onderhouden, wat een besparing oplevert met betrekking tot reparatie. Met de implementatie is het zelfs mogelijk om de machines virtueel te bedienen, zonder er fysiek in de buurt te hoeven staan.
Hoe kan ik starten?
InSpark vertelt graag meer over de mogelijkheden én vereisten als de hardware, licenties, connectiviteit en adoptie voor het gebruik van deze technologie. Remote Assist is een gestandaardiseerde oplossing waar je de komende 6 maanden geen licentiekosten voor betaalt. Plan een koffiemoment met mij in via het onderstaande contactformulier. Daarnaast spar ik graag over de andere mogelijkheden en inzet van Microsoft technologie op het innovatievlak als Data & AI, Bots of IoT.