Skip to content
Blog

Mixed Reality app brengt onderwijs naar next level

Laatste update: 16 juli 2024

Het Leids Universitair Medisch Centrum en het New Media Lab van Universiteit Leiden lanceren met innovatiepartner InSpark een mixed reality anatomie app voor de Microsoft HoloLens. Dit studiejaar kunnen studenten de anatomie en bewegingen van hun eigen virtuele enkel tot in detail onderzoeken. “Door het zien en ervaren leer ik nu meer, dan twee jaar uit de boeken”, aldus vierdejaars student geneeskunde Mats. 

Virtueel leren brengt theorie tot leven

De app is ontwikkeld om studenten te motiveren en de studietijd te verkorten. Veel studenten vinden het moeilijk om complexe gewrichten als de enkel te doorgronden. De HoloLens, de innovatieve bril van Microsoft, laat virtuele objecten in 3D zien in de werkelijke omgeving van de brildrager: mixed reality. Het zorgt ervoor dat een virtueel onderbeen door de lesruimte zweeft. Studenten kunnen er omheen en onderdoor lopen, onderdelen aan- en uitzetten, en het enkelgewricht laten bewegen. Vernieuwend van deze app is dat studenten het hologram kunnen bedienen met hun eigen been. “Die interactie met het eigen lichaam maakt dit uniek in de wereld”, zegt anatomiedocent Beerend Hierck, LUMC.

Dichterbij de werkelijkheid

Deze nieuwe manier van lesgeven middels motion tracking heeft veel potentie. Dit omdat er allerlei elementen in zitten waarvan we weten dat ze goed werken in het onderwijs,” zegt Leontine van Melle, Centre for Innovation. Samen met filmmaker Thomas Hurkxkens werkt zij vanuit het New Media Lab aan het project. “Doordat studenten de lesstof zelf kunnen ervaren tijdens het leren komt die dichterbij de werkelijkheid. Bovendien kunnen ze samen met medestudenten en docenten leren en krijgen ze direct persoonlijke feedback.” “Het mooie is ook dat studenten direct gaan experimenteren en onderzoekend leren”, vertelt docent Hierck. “Ze gaan hurken, op hun tenen staan, trap lopen en kijken dan wat er gebeurt in het virtuele enkelgewricht.”

Gratis online app

Eind vorig jaar wonnen het LUMC, de Universiteit Leiden en het New Media Lab de Innovation Challenge 2016/2017 van ICT-samenwerkingsorganisatie SURF. Met 20.000 euro subsidie hebben zij een proof of concept ontwikkeld, waarmee studenten anatomie kunnen bestuderen op basis van casuïstiek en hun eigen bewegingen. Het streven is om dit concept later dit jaar (gratis) beschikbaar te stellen als app voor de HoloLens. Ondertussen onderzoeken ze de mogelijkheden voor andere toepassingen van mixed reality in het onderwijs. Bijvoorbeeld voor chirurgen in opleiding of voor archeologen tijdens opgravingen. De app maakt gebruik van een 3D model van Zygote en is ontwikkeld door innovatiepartner InSpark.

Meer informatie over dit project is te vinden op: https://www.mr4education.com/

SHARE