Skip to content
Blog

4 belangrijke technologie trends voor digitale transformatie in 2025

Laatste update: 20 februari 2025

Als InSpark, dé Microsoft innovatie partij in Nederland, buigen we ons dagelijks over de nieuwste Microsoft technologieën om organisaties te versnellen en te helpen innoveren. Graag neem ik jullie mee in de belangrijkste technologie trends vanuit Microsoft die volgens ons een belangrijke rol gaan spelen in de komende periode. En vooral zoom ik in op: hoe kun je deze trends in de praktijk inzetten. Hoe kun je starten m.b.v. de InSpark experts en wat bieden we aan?

Technologie trend #1: AI Agents (Gen-AI)

Een virtuele collega die niet praat maar je werk uithanden neemt  

Als ik voor het jaar 2024 van Microsoft drie woorden moet kiezen om het jaar samen te vatten dan zijn het de woorden: Copilot; Copilot; en Copilot. In 2025 zien we naast de belangrijke rol van Copilots op alle plekken in de software een verschuiving naar zogenaamde Agents.

Agents nemen je taken uithanden alsof je een collega hebt die je helpt. De agent neemt zelfstandige beslissingen en kan om gaan met een diversiteit aan informatie en keuzes. Uiteindelijk legt de agent de taken aan de gebruiker voor. Mooie voorbeelden van gespecialiseerde Agents van Microsoft zijn: Project Manager Agent; Facilitator Agent; en de Interpreter Agent die realtime spraak interpretatie doet in Teams. We zien vooral strategische waarde voor organisaties om eigen specifieke Agents te bouwen die gebruik maken van specifieke organisatie databronnen. Met de gestructureerde aanpak van InSpark zetten we in een aantal dagen een specifieke agent op voor jouw organisatie (Microsoft 365 Copilot | InSpark)

Technologie trend #2: Dataplatform belangrijker dan ooit

Zonder een goed dataplatform, geen schaalbare en veilige AI

Met de opkomst van (Gen)AI en alle mooie kansen om nieuwe oplossingen te bouwen, is het des te belangijker dit te bouwen op een veilig, flexibel en schaalbaar fundament. Met de lancering van Micorosft Fabric heeft Microsoft een alles-in-één SaaS-oplossing voor het ondersteunen van AI & data projecten. Microsoft is de leider op het gebied van dat data platformen (Microsoft: A leader in the 2024 Gartner Magic Quadrant report | Microsoft Fabric Blog) en zet met Fabric een volgende stap in het datagedreven maken van organisaties. Een voorbeeld bij InSpark is de inzet van Fabric bij klant MBS groep (MBS Groep werkt efficiënter en duurzamer door Microsoft Fabric).

Wil je aan de slag met een modern en schaalbaar dataplatform? Lees dan hier meer over onze aanpak en workshop om Microsoft Fabric in één week neer te zetten. (Workshop: Microsoft Fabric in één week). Het Nitrogen Control Center van InSpark kan vervolgens je organisatie een enorme versnelling geven in het ontsluiten en transformeren van je databronnen tot een waardevol datamodel.

Technologie trend #3: Next generation wearables en AI richt AR/VR use cases

Meer en betere devices voor AR/VR uses cases

Microsoft heeft haar Metaverse strategie herzien en richt zich op softwareontwikkeling en niet op doorontwikkeling van de hardware zoals de HoloLens 2. Voor de toekomst zien wij dat immersieve AR/VR oplossingen dus op verschillende devices & wearables worden aangeboden. Zo is bijvoorbeeld Windows 11 ook op Mixed Reality wearables beschikbaar als de Meta Quest 3 en Meta Quest 3s (Immersive productivity with Windows and Meta Quest | Windows Experience Blog). Bovendien is de tool Microsoft Mesh voor 3D virtueel vergaderen een stuk volwassener om virtueel via Teams te vergaderen. Lees meer over Microsoft Mesh in de blog van mijn collega Johan Kroese (Microsoft Mesh – ontmoeten en werken in VR).

Ten slotte zien we dat de hause aan AI-mogelijkheden ook het interpreteren van beeld en realtime input verrijkt. Realtime speech interactie met een 3D avatar is daarmee een volgende stap in simulatie scenario’s. InSpark heeft een mooi voorbeeld van een AR/VR Simulatie App gericht op het simuleren van de werking van de longen ontwikkeld voor de klant Chiesi. Wil je aan de slag met multidevice AR/VR toepassingen, lees dan hiermee over onze AR/VR kickstart workshop (Workshop: HoloLens Kickstart)

Technologie trend #4: Realtime spraak interactie met behulp van AI

Een intelligente assistent die je met natuurlijke spraak op weg helpt

De introductie van het nieuwste taalmodel van OpenAI (GPT-4o-Audio-Preview: Introducing the GPT-4o-Audio-Preview: A New Era of Audio-Enhanced AI Interaction | Microsoft Community Hub) laat zien dat het hebben van een natuurlijk en vloeiend gesprek met AI nu echt mogelijk is. Toepassingen hiervan zijn bijvoorbeeld realtime vertalen, en het detecteren van sentiment en emotionele betekenis. Voor een callcenter is dit een volgende stap in het sneller en slimmer verwerken van gesproken klant interactie.

Zie één van de voorbeelden bij onze klant Prominent waarbij we verschillende innovatieve AI use cases bouwen op de nieuwe Microsoft technologie (Prominent zet AI in als motor voor innovatie en klantgerichtheid). Ook passen we taalmodellen toe om AI-spraakinteractie mogelijk te maken in AR en VR toepassingen. Wil je aan de slag met dit soort innovaties, lees hier meer over Azure OpenAI in a Week (Workshop: Azure Open in een week).